flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Важливим елементом безпеки суддів є створення ефективної системи звітування про загрози

30 січня 2020, 15:15

Про ключові питання для належної побудови системи безпеки судів в Україні йшлося на експертній зустрічі, що відбулася у Вищій раді правосуддя 29 січня 2020 року за участю представників Проекту Європейського Союзу «Право-Justice».

Участь у заході від Проекту ЄС взяли головний міжнародний експерт Проекту Анна Адамска-Галлант та міжнародний експерт з питань безпеки суду та суддів Сільвіу Сандру, національний експерт Олег Максимчук та перекладач Сімона Тевольде.

Від Вищої ради правосуддя – член ВРП, Секретар Третьої Дисциплінарної палати Лариса Швецова, члени ВРП Володимир Говоруха, Оксана Блажівська, Лариса Іванова, Наталія Краснощокова, начальник відділу міжнародного співробітництва секретаріату ВРП Владислав Гуртенко.

Учасники зустрічі обговорили важливі питання, які постають у процесі впровадження Служби судової охорони, побудови належної системи безпеки у судах та захисту суддів.

Зокрема, Лариса Швецова звернула увагу учасників зустрічі, що відповідно до Закону України «Про Вищу раду правосуддя» саме на ВРП покладений обов’язок реагувати на звернення суддів щодо тиску на них чи втручання в їхню діяльність.

Учасники зустрічі погодилися, що чинна нормативно-правова база щодо питань безпеки судів потребує подальшого вдосконалення. Зокрема, важливим елементом безпеки суддів є створення ефективної системи звітування про загрози, а також розроблення актів, які б деталізували механізми надання інформації про загрози, оцінки ризиків, процедури реагування та вжиття заходів тощо. З іншого боку, система звітування про загрози дає змогу об’єктивно оцінити ситуацію з безпекою в регіоні, є інструментом вжиття заходів безпеки та управління, оскільки на її підставі відбувається планування необхідних ресурсів.

«Першим кроком є, власне, проголошення проблемної ситуації керівником установи чи особою, яка потрапила в таку ситуацію. Це повідомлення і є, зазвичай, відправною точкою для початку роботи системи безпеки та загалом для прийняття рішення про вжиття належних заходів безпеки чи про відсутність такої необхідності», – зауважив міжнародний експерт Проекту Сільвіу Сандру, що має понад 15 років досвіду у сфері охорони суддів та безпеки судів. – «Система безпеки включає такі етапи: оцінка рівня загрози та оцінка ризиків аналітичним підрозділом, звіти якого виносяться на розгляд комісії. До складу комісії входять керівник особи, що надіслала повідомлення, представник судової адміністрації та служби судової охорони, який і займатиметься впровадженням заходу. За результатами розгляду звітів комісія приймає рішення про вжиття того чи іншого заходу безпеки. Якщо така процедура дотримується, реагування на ситуацію є ефективним, прозорим та виправданим».

На думку експерта, питання вжиття заходів безпеки не повинно вирішуватися лише за розпорядженням чи бажанням певної особи або установи, оскільки це може призвести до неефективного використання  ресурсів, суб’єктивізму при прийнятті рішення та неможливості належним чином гарантувати безпеку судової системи в цілому.

Це питання є вкрай важливим у контексті гарантованої Законом України «Про Вищий антикорупційний суд» охорони  суддів ВАКС.

«Наприклад, якщо у США до судді приставлено маршала (подібно до працівника Служби судової охорони), він має перевагу в повноваженнях порівняно із представниками поліції, – зазначив експерт. – В Україні, наприклад, якщо працівник ССО забезпечуватиме безпеку судді за місцем проживання, він не може відійти на відстань п’яти метрів від паркану будівлі і попросити підозрілу особу пред’явити посвідчення, оскільки законодавством не передбачено таких його повноважень. Це одне із багатьох технічних питань, які можуть стати на заваді належному функціонуванню системи безпеки суддів».

За словами міжнародного експерта Анни Адамскої-Галлант, Проект готовий надати  експертну допомогу та спільно з Вищою радою правосуддя та Службою судової охорони розробити відповідні алгоритми і механізми.

Окрім необхідності подальшого правового врегулювання цих та інших питань належної охорони судді, взаємодії із правоохоронними органами, потребує уваги й питання особливих заходів безпеки на території Луганської та Донецької областей, дій суддів і заходів безпеки в умовах можливого збройного конфлікту.

Джерело: Вища рада правосуддя